Joana Magro samo je jedna od mnogih korisnica najpolularnije društvene mreže koja drži palčeve dok čeka kakav će joj rezultat izbaciti naočigled lažni skener high-tech izgleda. 'Ovaj će mi filter reći koliko sam lijepa', kaže u svojoj TikTok objavi te dodaje: 'Nadam se da ću dobiti nešto dobro.'
Iako je krenuo kao popularno virtualno mjesto za zabavu, TikTok je sve češće mjesto koje vodi do narušenog samopouzdanja, depresije i brojnih drugih poremećaja, nerijetko zahvaljujući upravo viralnim izazovima koji sa svakim danom niču kao gljive poslije kiše. I dok je milenijalcima te starijim generacijama korisnika jasno kako su u pitanju stvari koje ne treba shvaćati ozbiljno, spomenute su generacije one kojih na TikToku nema ni približno onoliko koliko mlađih koje su u formativnim godinama i čijoj psihi svaki novi izazov zadaje ozbiljan udarac.
Beauty Scanner Filter jedan je u nizu mnogih viralnih izazova koji nudi rangiranje korisnika na temelju njihove percipirane privlačnosti na ljestvici od 0 do 100, a radi na sličnom principu kao #attractivenessfilter: netko klikne gumb efekta, dodirne zaslon i strpljivo čeka svoju ocjenu. Oba hashtaga imaju milijune pregleda i oba su jednako opasna za sve one koji na društvenim mrežama tragaju za bilo kakvom potvrdom o vlastitoj vrijednosti i/ili privlačnosti.
Bez obzira na to jeste li isprobali trend ili ne, važno je naglasiti kako su i spomenuti i svi slični filteri nasumično raspoređeni i nemaju baš nikakvu točnost. I iako se na prvi pogled čini da puno ljudi na TikToku to shvaća, stručnjaci se slažu kako su ovi filteri potencijalno štetniji nego što korisnici uopće mogu zamisliti. Svaka bi naime ocjena niža od željene mogla izazvati temeljnu nesigurnost koju osoba ima u pogledu vlastitog izgleda, ali čak i povoljan ishod dolazi sa svojim problemima. Problem kod 'dobrih rezultata' leži u tome da dobivanje istoga može izroditi dodatnu tjelesnu anksioznost jer usmjerava našu pozornost na ocjennjivanje i odobravanje od drugih, a što nas može natjerati da se bojimo odstupanja od tih ideala.
Želimo pripadati, želimo se sviđati drugima i želimo da nam se drugi ljudi dive, a ovi urođeni porivi ono su što pokreće društvene mreže. Ljudi koji društvene mreže koriste imaju potrebu da ih se 'vidi' na mnogo simboličkih razina i svi mi, svjesno ili nesvjesno, tragamo za odobravanjem i lajkanjem - našeg izgleda, naših osjećaja, stavova i svega onoga što nas čini nama samima.
Iako su društvo i mediji od pamtivijeka nametali razne standarde ljepote, i iako su oni nešto od čega ne možemo pobjeći koliko god bismo to htjeli, gotovo da ne postoji osoba koja se potpuno ravnodušno može boriti sa svim duboko ukorijenjenim standardima, a izazovi kao što je #beautyscanner nas ili potvrđuju kao dostojne ili pak potvrđuju vrlo stvaran strah - da nismo dovoljno... Dovoljno lijepi, dovoljno privlačni, dovoljno bilo što što društvo ističe kao poželjno. I baš zato je izuzetno opasno popularizirati mišljenje da se ljepota može svesti na bilo koju ljestvicu. Time se pretjerana važnost daje izgledu, a zanemaruje se sve druge važne karakteristike koje su u stvarnom životu puno važnije - sve one nijanse osobnosti jedinstvene svakome od nas zahvaljujući kojima je svijet bolje, ljepše i sretnije mjesto.