Izniman senzibilitet i izražena moć empatije usmjerili su njezin umjetnički potencijal i poduzetničku poslovnu energiju u neiscrpan izvor motivacije za društveno odgovorno djelovanje u smjeru zaštite prava umjetnica i umjetnika, kulturnih djelatnica i djelatnika te žena općenito. Samo u prošloj godini redateljica Nora Krstulović predano je i angažirano sudjelovala u različitim društvenim inicijativama: u organizaciji prosvjeda “Pravda za djevojčice” i inicijativi #spasime, kampanji Hrvatskog društva filmskih redatelja “Meni se to gleda, HRT ne da”, aktivna je u obrani prava i statusa slobodnih umjetnika nakon inicijative Ministarstva kulture da donese za slobodne umjetnike nepovoljan novi Zakon o umjetnicima, a kontinuirano upozorava i na štetne medijske politike. Kao osnivačica i urednica portala Teatar.hr zagovornica je prava cijelog jednog umjetničkog svijeta među nama, svijeta nezavisne kulturne scene, koji se
trenutačno zbog izvanrednih okolnosti izazvanih pandemijom koronavirusa, a potom i potresom koji je pogodio Zagreb i njegovu okolicu, našao zapostavljen od vlasti, zakonodavaca, ali i šire javnosti zaokupljene egzistencijalnim brigama. Svjesna da su objektivne okolnosti ograničile osnovne ljudske slobode, kretanje i djelovanje njenih kolega, 45-godišnja Nora samo dva dana nakon prve najave epidemijoloških mjera uputila je jedinicama lokalne samouprave i resornom ministarstvu apel za žurnu pomoć. Kojim se prijedlozima te potencijalnim rješenjima obratila nadležnim tijelima, Nora je ispriča u intervjuu a otkrila je i na koje poteškoće, gotovo dva mjeseca od početka krize u Hrvatskoj, nailazi u borbi za prava kulturnih djelatnika.

Story: Donošenjem odluke o obustavi svih javnih okupljanja domaća nezavisna kulturna scena ostala je djelomično ili u potpunosti bez ikakvih prihoda. Součeni s egzistencijalnom ugrozom kolega pokrenuli ste apel za žurnu pomoć kulturnim djelatnicima. Kome ste se i kada obratili za pomoć?

Prva otkazivanja programa u kulturi, naročito onih s inozemnim parterima i/ili izvođačima, počela su u Hrvatskoj još u siječnju. Već sam se tada počela konzultirati s kolegama iz nezavisne scene o mogućim ishodima pandemije, pogotovo na osnovi informacija iz Kine, a potom i Italije gdje su, očekivano, prvo zabranjena sva javna okupljanja, zatvorena kina i kazališta, otkazani koncerti. Nakon prvog zabilježenog slučaja koronavirusa kod nas, postalo je izvjesno da je primjena istovjetnih mjera u Hrvatskoj samo pitanje dana, pa smo osmislili mjere žurne pomoći sektoru koji i inače muku muči s niskim i nestalnim prihodima te nema nikakvih financijskih zaliha za premošćivanje ovakve krize. Izvedbenim umjetnostima rad je de facto zabranjen 12. ožujka, a mi smo već 14. ožujka objavili apel upućen jedinicama lokalne samouprave, kao i resornom ministarstvu, a u roku od samo nekoliko dana potpisalo ga je više od 4000 pojedinaca te cijeli niz udruga, organizacija i javnih ustanova.

Story: O kolikom broju ugroženih kulturnih djelatnika govorimo?

Točan broj nitko zapravo ne zna jer, za razliku od nekih država u Europi, mi u Poreznoj upravi nemamo razred za prekarne radnike u kulturi odnosno “freelancere”. No prema podacima koje smo uspjeli prikupiti, procjenjujemo da je riječ o otprilike 20.000 ljudi.

Cijeli intervju s Norom Krstulović u sklopu društveno odgovorne akcije Same Chances by Story pročitajte u novom broju magazina Story koji možete kupiti od srijede, 29. travnja 2020. godine.