Pandemija virusa zahvatila je i našu zemlju te većinu naših trgovina natjerala je da zatvore vrata, a ljude da u one koje rade odlaze - samo ako moraju. Sve više nas zato se odlučuje za sigurniju varijantu - internetsku trgovinu. Međutim, i ovaj popularan način 'shoppingiranja' u sebi krije brojne zamke, pa je zato korisno 'u vidu' imati savjete i preporuke koje donosi portal pcchip.hr, kako bismo kupovinu iz kauča obavili što jednostavnije, brže i sigurnije. 

Koristite poznate web trgovine

Ako i nemate previše iskustva u online kupnji, zasigurno ste čuli za neke poznate svjetske online trgovine kao što su Amazon, Alibaba, eKupi, itd. Radi se o trgovinama koje zarađuju velike svote novca na temelju online prodaje. No, uz njih na tržištu ima i mnoštvo malih online prodavača koji se nastoje probiti do svojih kupaca i osigurati bolju poziciju na tržištu.

Kada idete u online kupovinu pokušajte se fokusirati na korištenje prepoznatljivih i pouzdanih web trgovina. Naime, velike i poznate online trgovine ulažu puno sredstava kako bi imali visok stupanj zaštite i zbog toga s puno sigurnije za kupnju. Uza sve to, bit ćete sigurni da će kupljena roba stići na vaša vrata i da će sve biti odrađeno prema visokim standardima.

ONLINE SHOPPING Savjeti za sigurniju kupovinu
Profimedia 

Provjerite ima li web trgovina SSL certifikat

Ako se odlučite za kupnju na manje poznatoj stranici (što zbog cijene ili nekih drugih primamljivih detalja), važno je uvjeriti se da je web trgovina napravljena prema najvišim standardima. Sjajan indikator za to je znak lokota koji se nalazi lijevo od domene u vašem web pretraživaču.

Radi se o SSL certifikatu koji se dodjeljuje stranicama koje zadovoljavaju određene mjere sigurnosti, a asocira na to da je stranica sigurna za korištenje. Dakako, ovaj stupanj sigurnosti ne mora nužno značiti da vas netko na stranici neće prevariti. No, pokušajte u širokom luku izbjegavati stranice koje nemaju taj lokot i na kojima se javlja obavijesti kako stranica nije sigurna. Bježite od takvih stranica.

Ograničite broj osobnih podataka

Da biste nešto kupili na internetu potrebno je ostaviti dio svojih osobnih podataka, što zbog plaćanja, što zbog mogućnosti dostave robe na vašu adresu. Mnoge web trgovine traže vas više podataka, nego što im zaista treba da bi uspješno obavili kupnju. Na taj način žele se zbližiti s kupcima, a neke od njih žele vas i prevariti.

Ako kupujete na manje poznatim web trgovinama, ograničite broj osobnih podataka koje dajete trgovini. Primjerice, trgovina ne treba znati vaš datum rođenja ili vaš identifikacijski broj ili bilo koji drugi broj s osobne iskaznice. Trgovcima treba samo vaše ime i prezime, adresa za dostavu te broj kartice kako bi mogli naplatiti uslugu ili proizvod. Napomena – pazite i kod davanja brojeva kartice jer ne trebaju vam svi podaci s kartice kako biste uspješno priveli kupnju kraju. Jasno, nikada ni u kojem slučaju nemojte davati svoj pin trećim stranama.

ONLINE SHOPPING Savjeti za sigurniju kupovinu
Profimedia 

Zaštitite svoje računalo

Online kupnja uglavnom započinje s vašeg računala, iako je sve češće da ljudi kupuju i putem pametnih telefona. Ipak, još uvijek dominira kupnja putem računala pa je potrebno da vaše računalo zaštite od svakojakih napasti koje bi mogle ugroziti online kupnju.

Velika je vjerojatnost da hakeri neće čekati trenutak kada ćete se vi spojiti na web trgovinu pa da vam ukradu podatke, već će na vaše računalo prethodno staviti programčiće koji će to pratiti umjesto njih. Dakle, zaštite svoje računalo instalacijom antivirusnog softvera koje će spriječiti zarazu vašeg računala. Samim time značajno ste smanjili šanse da nešto pođe po zlu prilikom online kupnje.

Osmislite jake lozinke

Iako danas postoje razni načini za prepoznavanje i identificiranje korisnika na računalima i pametnim telefonima, većina web trgovina još uvijek koristi sustav upisa korisničkog imena i lozinke. S obzirom na to da danas lozinke koristimo na mnogim mjestima skloni smo biranju jednostavnih lozinka, ali i ponavljanju istih lozinka na više različitih mjesta.

Kada osmišljavate svoju novu lozinku bilo za neki online servis ili web trgovinu dobro razmislite koliko će komplicirana ta lozinka biti. Generalno gledajući, ta je lozinka jedino sredstvo koje dijeli potencijalnog hakera da upadne na vaš profil i napravi vam nemjerljivu štetu. Kreirajte lozinke koje imaju puno znakova, koje koriste i slova (velika i mala) i brojeve, ali i posebne znakove (*?!%). Komplicirana lozinka super je taktika za sprječavanja neželjenih upada na vaše profile, s time da ćemo još naglasiti kako je lozinku pametno povremeno zamijeniti novom.

ONLINE SHOPPING Savjeti za sigurniju kupovinu
Profimedia 

Provjerite recenzije trgovina

Jedan od važnijih saveznika u odabiru web trgovine kojoj možete vjerovati svakako je i provjera mišljenja prošlih kupaca. Danas na internetu postoje na stotine različitih web stranica gdje ljudi ostavljaju svoje recenzije bilo o proizvodima, bilo o prodavačima. Dakle, svako pozitivno i negativno iskustvo može se pronaći na internetu – a to su super ulazni podacima na kojima možete bazirati svoju odluku o kupnji.

Valja naglasiti kako su proizvodi i web trgovine uglavnom nešto lošije ocijenjeni nego što bi u stvarnosti trebali biti. Razlog tome je što se kupci puno češće odlučuju ostaviti negativnu kritiku, nego onu dobru. Kada nešto kupe i time su zadovoljni ne vide potrebu da taj proizvod pohvale javnosti, no kada im proizvod zadaje probleme i nije ono što su očekivali – tada će negativnu kritiku ostaviti ne samo na jednom mjestu, nego na više mjesta. U končanici, trebate izbjegavati one web trgovine koje su iznimno slabo ocijenjene. Također, obratite pažnju na datume kada su recenzije date – jer postoji mogućnost da je web trgovina prije godinu dana radila fantastičan posao, a posljednjih su se mjeseci iz nekog razloga jako pokvarili.

Žalite se i tražite objašnjenja

Ako smatrate da ste u bilo kojem cijelu procesa online kupnje negdje oštećeni, svakako to iznesite jasno i glasno. U prvom redu, najprije se obratiti samom prodavaču, koji će vam uglavnom izaći u susret i bit će spreman riješiti problem na vaše zadovoljstvo. Najgora stvar koja se prodavaču može dogoditi je loša recenzija, što će mu uskratiti mnoštvo budućih kupaca. Stoga, prodavači će u većini slučajeva pozitivno reagirati na vaše kritike i omogućiti vam da problem riješite na vaše zadovoljstvo.

Ako smatrate da je došlo do nekog sigurnosnog propusta obratite se prodavaču, no ako on ne bude za to imao sluha – svoje iskustvo podijelite dalje. Prije svega, posavjetujte se s nadležnim službama i ljudima koji se bave zaštitom potrošača jer oni su uglavnom već naletjeli na slučajeve slične vašem – pa imaju i rješenje za vaš problem. Ako ni to nije dovoljno, razmislite o prijavi slučaja nadležnim tijelima i inspektorima. U svakom slučaju, ako imate problem podijelite ga s trgovcima i nadležnim službama jer šutnja neće riješiti vaše probleme.