Nekad popularna Balenciaga ovih dana doživljava svoj veliki pad, a viralni hit su postale snimke ljudi koji uništavaju sve što posjeduju od tog brenda.
Modna kuća se našla na meti kritika jer je u najnovijoj kampanji kojom je najavila kolekciju za proljeće i ljeto 2023. godine, prikazala djecu okruženu sado-mazohističkim predmetima kako drže plišane igračke u erotskoj BDSM opremi. Za Balenciagu je situacija svakim danom sve gora budući da se pojavljuju detalji koji povezuju brend sa seksualnom eksploatacijom maloljetnika i kontroverznim umjetnicima čija su djela uznemirujuća i u fokusu su djeca.
Tako se pomalo uništava modna kuća koju je utemeljio španjolski dizajner Cristobal Balenciaga. O tvorcu brenda su se raspisali i na društvenim mrežama.
'Cristobal Balenciaga je bio katolik koji je svaki dan išao na misu. Bio bi posve užasnut zbog ovoga što rade njegovom brendu', napisao je jedan korisnik Twittera.
Cristobal Balenciaga Eizaguirre bio je jedan od najcijenjenijih dizajnera svijeta i dan danas se smatra najvažnijim španjolskim dizajnerom. Imao je reputaciju modnog majstora beskompromisnih standarda, a francuski kolega Christian Dior ga je nazivao 'gospodarom svih nas'.
Coco Chanel je isticala da je jedini koji se bavio visokom modom u pravom smislu te riječi. 'Ostali su jednostavno modni dizajneri', govorila je Coco. Na dan Cristobalove smrti 23. ožujka 1972. modni časopis Women's Wear Daily napisao je krupnim slovima 'Kralj je mrtav'.
Dizajner je rođen 21. siječnja 1895. u primorskom gradiću Getaria u španjolskoj regiji Baskiji. Njegov otac, koji je bio lokalni ribar, preminuo je dok je bio dječak, a majka Martina mu je radila kao krojačica. Kao dječak je provodio puno vremena uz nju dok je radila, a već s 12 godina je postao šegrt jednog uspješnog krojača.
Kao tinejdžer je dobio i svoju prvu mušteriju, uglednu markizu koju je bila jedna od najbogatijih i najotmenijih žena u gradu, a postala mu je i mecena. Cristobal ju je osvojio komplimentima o njezinoj eleganciji pa ga je odlučila zadužiti za kreiranje njezinih haljina.
Pomogla mu je da otputuje u Madrid gdje je nastavio usavršavati svoj talent, a 1919. je otvorio butik ondje te u Barceloni i San Sebastianu. Njegovu odjeću su nosili članovi španjolske kraljevske obitelji i aristokrati. Ipak, morao je zatvoriti svoje trgovine kada je započeo Španjolski građanski rat i preselio se u jednu od svjetskih prijestolnica mode, Pariz.
Ondje je 1937. otvorio haute couture atelje u kom je radio kreacije po mjeri. No javnost je tek poslije Drugog svjetskog rata shvatila koliko je Cristobal inovativan i kreativan u usporedbi sa svojom konkurencijom. Dizajner je 1951. potpuno transformirao siluetu svojih modela, proširio im ramena i postepeno je smanjivao struk. Izrađivao je i parfeme, a prvi, Le Dix kreirao je 1947. godine.
Dizajner je 1958. godine nagrađen Ordenom Legije časti i pokorio je modni svijet. Kreirao je vjenčanicu Done Fabiole de Mora y Aragon za njezino vjenčanje s belgijskim kraljem Baudouinom. Dizajnirao je za mnoge utjecajne ljude i postao je uzor mnogim slavnim kreatorima poput Oscara de la Rente.
Radio je i s drukčijim manekenkama od svojih kolega, a neke od njih su bile netipične ljepote i neugledne. Nije mu bilo važno jesu li lijepe nego kako nose njegovu odjeću koja je uvijek morala biti u centru pažnje. Njegove manekenke su nazivali 'monstrumima', a najpoznatija je bila njegova miljenica Colette koja je imala 'hod poput Drakule, veliku glavu, snažna ramena i dugačke ruke'. Dokazivala je dizajnerove tvrdnje da njegova remek-djela mogu nositi različite žene.
Njegove revije su bile spektakli, a nekadašnja modna urednica Voguea, Diana Vreeland otkrila je neke detalje.
'Moja poznanica se onesvijestila. Toliko je vladalo neko uzbuđenje da si imao osjećaj da vrlo lako možeš eksplodirati i umrijeti na licu mjesta. Sjećam se na jednoj reviji početkom 60-ih, na kojoj sam sijedila kraj Audrey Hepburn kako me je glumica u jednom trenutku upitala zašto ne dišem na što sam joj ja odgovorila da vodim računa kako se ponašam jer sam dio medija. Svi oko mene su imali crvene oči i pjenu u ustima kao pred samu smrt', ispričala je.
Cristobal je bio poznat po tajnovitosti i odbijao je razgovarati s novinarima te se rijetko pojavljivao u javnosti. Kada bi i izašao, odlično bi se prikrio pa su se neki pitali postoji li on zaista ili je tek u pitanju dobar marketinški trik.
Iako je držao svoj privatni život za sebe, bilo je poznato da ljubi muškarce. Imao je dugogodišnju vezu s francusko-poljskim milijunašem Władzijem Jaworowskim d'Attainvillem koji mu je pomogao te ga financirao. Nakon Wladzijeve smrti cijela Balenciagina kolekcija je bila crna kako bi održavala njegovu žalost.
Cristobal je odlučio i povući se kada je bio na vrhuncu karijere i dobio nadimak modnog kralja. Poslije 30 godina rada u Parizu odlučio je 1968. zatvoriti svoj atelje i butik kao i trgovine koje je u međuvremenu otvorio u Španjolskoj.
'Nije ostao nitko koga vrijedi odijevati', objasnio je svoju odluku da ode u mirovinu. Četiri godine kasnije je preminuo u Španjolskioj, a njegova modna kuća je 'utišana' na neko vrijeme dok je nisu preuzeli kreativni direktori.
Najviše inovacija joj je donio Nicolas Ghesquiere kojeg smatraju jednim od najintrigantnijih i najoriginalnijih dizajnera svoje generacije.