Modni svijet oduvijek je bio prepun skandala, kontroverzi, rušenja predrasuda, testiranja granica...

Iako je ljepota ono što karakterizira sve što dolazi iz mode, svjedočimo realnosti u kojoj pada u drugi plan zbog pritisaka i mašinerije industrije koja nikada ne staje i uvijek traži nešto novo, nešto drugačije, nešto izazovno. 

Visoka moda
Profimedia 

Mnoge je mlade živote odnijela pošast modnog svijeta - anoreksija.

Modnog velikana Giannija Versacea pred kućnim je pragom ubio serijski ubojica, Maurizio Gucci ustrijeljen je na ulazu u ured nakon što je ubojstvo naručila njegova supruga Patrizia, a Alexander McQueen 2009. je godine počinio samoubojstvo.

Giorgio Armani optužen je za utaju poreza 1996. godine, 2004. godine Donatella Versace prijavila se u centar za odvikavanje nakon dugogodišnje ovisnosti o kokainu. Engleski tabloid 'News of the world' objavio je naslovnicu sa supermodelom Kate Moss na kojoj manekenka kreditnom karticom pravi lajne kokaina.

Kate Moss i Naomi Campbell manekenke su zlatnog doba modelinga
Profimedia 

John Galliano, nekadašnji kreativni direktor modne kuće Dior, dobio je otkaz nakon što je optužen za antisemitske i rasističke uvrede u pijanom stanju u jednom pariškom kafiću nakon što je vikao da voli Hitlera. Mnogi i dalje smatraju da je Dior u njegovo vrijeme bio na svom vrhuncu. 

Dakle, mnoga velika imena u jednom su trenutku doživjela svoje krahove. Neki su se ponovno postavili na noge, neki nikada nisu. Takva situacija upravo je zadesila modnu kuću Balenciaga.

Posebna, drugačija i pomalo kontroverzna sama po sebi, Balenciaga je godinama postavljala poseban oblik komunikacije sa svojom publikom. Ipak, mnogi se pitaju hoće li se izvući iz krize koja ju je pokosila prije nekoliko dana kada je u novoj kampanji prikazala nekoliko reklamnih fotografija koje djecu prikazuju u posve neprimjerenom kontekstu.

Naime, riječ je o kampanji 'Objects' u kojoj je talijanski fotograf Gabriele Galimberti snimio djecu modele dok poziraju s modnim dodacima brenda te plišanim medvjedićima odjevenim u mrežaste majice i kožno remenje, simbole BDSM fetiša.

Da bi situacija bila još bizarnija, uz neprimjerene fotografije djece, na jednoj od fotografija vidi se i dokument iz presude Vrhovnog suda SAD-a iz 2008. godine kojom se promicanje ili reklamiranje dječje pornografije potvrđuje kao savezni zločin koji nije zaštićen slobodom govora.

Ubrzo su društvene mreže postale preplavljene kritikama i zgražanjem javnosti nad novim potezom modne kuće što je dovelo do uklanjanja čitave kampanje 23. studenog.

Galimberti, koji je bio zadužen za fotografiranje kampanje, oglasio se o gorućoj temi i branio svoju ulogu u nastajanju fotografija koje su zgrozile svijet na svaki mogući moralan način. 'Nisam u poziciji da komentiram Balenciagine izbore, ali moram naglasiti da nisam imao nikakvo pravo birati niti proizvode, niti modele, niti njihovu kombinaciju... Kao fotograf, od mene se isključivo tražilo da uslikam fotografije u skladu s mojim prepoznatljivim stilom. Kao i inače kada je komercijalno fotografiranje u pitanju, smjer kampanje i izbor prikazanih objekata nisu u rukama fotografa', dio je njegove izjave.

Kako je sada otkrio popularni Instagram profil Diet Prada, vodstvo brenda odlučilo je 25. studenog podići tužbu u vrijednosti od 25 milijuna dolara protiv angažirane produkcijske tvrtke North Six, Inc. i scenografa Nicholasa Des Jardinsa. Prema sudskim dokumentima podnesenim Vrhovnom sudu države New York, Balenciaga traži odštetu za opsežnu štetu koju su optuženici prouzročili u vezi s reklamnom kampanjom koju je Balenciaga angažirala za produkciju.

Mnogo je kompleksnosti u cijelom slučaju, ali ipak, teško se ne zapitati kako je uopće moguće da Balenciagin vrh nije bio upućen u sadržaj koji je trebao izaći u javnost? Logično je zaključiti - nije moguće. Izglednije se čini da nitko nije bio dovoljno moralno osviješten kako bi primijetio sve ono što nije u redu.

'Balenciaga vjeruje da su neobjašnjivi postupci i propusti optuženih bili zlonamjerni i/ili, u najmanju ruku, iznimno nesmotreni. Kao rezultat nedoličnog ponašanja optuženih, članovi javnosti, uključujući medije, lažno su i s užasavanjem povezali Balenciagu s odbojnim i duboko uznemirujućim predmetom sudske odluke. Optuženici su odgovorni Balenciagi za svu štetu proizašlu iz ove lažne povezanosti', stoji u sudskim dokumentima. 

Tri dana nakon toga, Balenciaga je uputila javnu ispriku.

'Oštro osuđujemo nasilje nad djecom, nikada nam nije bila namjera uključiti to u našu priču. Balenciaga u potpunosti preuzima odgovornost. Torbe s plišanim medvjedićima i kolekcija poklona nisu trebale biti povezane s djecom. Ovo je bio pogrešan izbor s naše strane, kombiniran s neuspjehom pri procjeni i potvrđivanjem fotografija. Odgovornost za to ima samo Balenciaga', dio je njihove isprike.

Ponovno se pitamo, preuzimaju li zaista odgovornost ako istovremeno tuže produkcijsku kuću i scenografa? 

Kako dani prolaze, tako je javnost počela prozivati i sve javne osobe koje imaju veze s modnom kućom, koje promiču njihov rad i njihovi su prepoznatljivi ambasadori. Među njima, najistaknutija je ipak Kim Kardashian.

Kim Kardashian je ambasadorica Balenciage
Profimedia 

Iako je nekoliko dana odlučila šutjeti na goreću temu, odlučila se oglasiti na svom Instagramu.

'Šutjela sam nekoliko proteklih dana, ne zato što me nedavne Balenciagine kampanje nisu šokirale, već zato što sam htjela razgovarati s njihovim timom kako bih i sama mogla shvatiti kako se to uopće moglo dogoditi.

Kao majka četvero djece, potresena sam fotografijama. Sigurnost djece mora biti na prvom mjestu i svaki pokušaj normaliziranja zlostavljanja djece nema mjesta u našem društvu. Točka.

Cijenim što je Balenciaga uklonila kampanje i ispričala se. U razgovoru s njima, vjerujem da razumiju ozbiljnost ovog slučaja i da će oduzeti potrebne mjere da se to više nikada ne dogodi', zaključila je Kim.

Kim Kardashian o skandalu Balenciage
Instagram 

Ipak, korisnici društvenih mreža njezin odgovor nisu zadovoljavajuće prihvatili što su jasno dali do znanja u njezinoj posljednjoj objavi na Instagramu. 'Tvoj odgovor je razočaravajuć. To je sve? Oni razumiju? Dvostruki standardi', 'Prestajem te pratiti. Tvoj odgovor je patetičan', 'Više brineš oko novca nego morala. Svi je trebate otpratiti', 'Bolje da ništa nisi ni izjavila', glasili su samo neki od komentara.

Osim što je javnost zgrožena seksualizacijom djece, zgrožena je i sudjelovanjem odraslih osoba u kreiranju ovakvog sadržaja bez da je itko pomislio na potencijalne loše posljedice u svijetu u kojem su djeca ionako eksploatirana u svrhu profita na nebrojeno mnogo načina. 

Teško je reći kakva će biti budućnost brenda, ali ono što možemo pretpostaviti - ova se situacija neće tako brzo stišati. I ne bi trebala.